Embargou Incalcat: Contrabanda cu Petrol Rusesc Inunda Romania
Embargoul international impus Rusiei este doar o gluma proasta pentru unii. O retea transnationala complexa, cu tentacule in Malta si Geneva, a sfidat sanctiunile si a pompat petrol si motorina de provenienta ruseasca direct in Romania. Sub nasul autoritatilor, prin Portul Constanta, s-a derulat o operatiune de contrabanda de proportii, care a lasat in urma o gaura de milioane de euro in bugetul de stat din TVA si accize neplatite. DIICOT a intrat pe fir si a declansat o ancheta penala de amploare.
Creierii Operatiunii si Complicii Locali
Mecanismul a fost orchestrat in jurul a doua companii cu greutate: Alkagesta, o firma din Malta cu legaturi directe catre gigantul azer SOCAR, si Euronova Energies, o entitate cu sediul in Elvetia si conexiuni suspecte in regiunea separatista Transnistria. Acestea nu au actionat singure. Ancheta DIICOT vizeaza nu mai putin de 11 companii romanesti care au intrat in acest joc murdar, beneficiind de produse petroliere la preturi de dumping si realizand profituri astronomice, mult peste cele ale operatorilor corecti din piata.
Modul de Operare: O Schema de Manual
Metoda era simpla, dar eficienta. Documente de provenienta falsificate, cantitati declarate in fals si, cel mai grav, folosirea infrastructurii detinute de stat. Oil Terminal, un punct strategic al Romaniei, a fost exploatat la maximum. Importurile se realizau in regim suspensiv de taxe, o facilitate legala transformata in paravan pentru frauda. Lovitura de maestru a constat in folosirea unor coduri de acciza de tipul ‘fara depozitare’, un artificiu birocratic care a facut practic imposibila urmarirea traseului real al unor cantitati masive de motorina. Marfa intra, se evapora scriptic si ajungea pe piata neagra sau la distribuitori complici.
Vama, Veriga Slaba?
Scandalul capata proportii si mai mari prin implicarea unor oficiali. Procurorii au ridicat documente si au facut perchezitii la comisionari vamali, iar in centrul atentiei se afla fostul adjunct al Vamii Constanta Nord. Numele lui Stefan Garolea, de la firma de comisionariat Seatrans House, este vizat direct in dosar. Anchetatorii incearca sa stabileasca exact cum a fost posibil ca o asemenea schema sa functioneze pe o perioada indelungata, intre 2022 si prezent, fara ca nicio alarma sa nu fie trasa in cel mai mare port al tarii. Operatiunea DIICOT scoate la lumina o vulnerabilitate sistemica si o complicitate toxica intre mediul de afaceri veroase si functionari corupti.