Lovitura de teatru in Portul Constanta
Procurorii DIICOT au demascat o retea de contrabanda la scara larga, specializata in importul ilegal de petrol si motorina din Rusia. O operatiune transfrontaliera complexa, orchestrata prin paradisuri fiscale si cu ramificatii pana in varful Vamii Constanta, a reusit sa ocoleasca embargoul international si sa fraudeze statul roman cu sume colosale. Ancheta dezvaluie un mecanism cinic prin care produse petroliere interzise au intrat pe piata romaneasca, generand profituri exorbitante pentru initiati.
Schema Contrabandei: Documente False si complicitate
Mecanismul era diabolic de simplu si eficient. Reteaua folosea documente falsificate pentru a masca originea ruseasca a marfii. Mai grav, s-a folosit de infrastructura Oil Terminal, companie cu capital majoritar de stat, pentru a derula importurile in regim suspensiv de taxe. Practic, petrolul rusesc era adus in Romania fara plata imediata a taxelor, iar ulterior era ‘spalat’ si distribuit pe piata interna. Importatorii au declarat cantitati inexacte si au utilizat coduri de acciza de tipul ‘fara depozitare’, o metoda menita sa stearga urmele si sa impiedice trasabilitatea motorinei.
Actorii Principali: De la Malta si Geneva, la Transnistria
In centrul acestei caracatite se afla doua companii cu operatiuni cheie in Portul Constanta. Este vorba despre Alkagesta, o firma din Malta cu legaturi directe catre gigantul azer SOCAR, si Euronova Energies, o entitate cu sediul in Geneva si conexiuni strategice in regiunea separatista Transnistria. Acesti importatori alimentau o retea de nu mai putin de 11 companii romanesti, care obtineau profituri cu mult peste cele ale operatorilor traditionali. Ancheta il vizeaza si pe Stefan Garolea, fost adjunct al Vamii Constanta Nord, subliniind suspiciuni de complicitate la cel mai inalt nivel. Procurorii au ridicat deja documente de la comisionari vamali si de la biroul acestuia, strangand latul in jurul unei fraude care a subminat securitatea economica a Romaniei.