România își consolidează poziția strategică în regiune, iar Portul Constanța joacă un rol crucial în acest plan ambițios. Recent, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Ciprian Șerban, a semnat un contract de finanțare pentru un proiect major: modernizarea și extinderea infrastructurii de alimentare cu apă și canalizare a portului, o investiție ce depășește 164 de milioane de lei.
Portul Constanța devine tot mai relevant pe fondul instabilității din Orientul Mijlociu, multe țări reconsiderând rutele de transport. Astfel, România poate deveni poarta de intrare a Europei. Această investiție, finanțată în cadrul Programului Transport 2021–2027, își propune să modernizeze rețelele de apă, să construiască și să reabiliteze stații de pompare și epurare, integrând soluții tehnologice moderne pentru eficientizarea consumului de apă.
Proiectul aduce beneficii multiple: alinierea la directivele europene privind gestionarea apei, îmbunătățirea eficienței operaționale și sporirea siguranței la incendiu. În plus, se crește rolul Portului Constanța ca hub logistic de importanță strategică la Marea Neagră.
Pe lângă acest proiect, România dezvoltă un nou port pe canalul Dunăre-Marea Neagră, în localitatea Ovidiu. Acesta promite să majoreze traficul de mărfuri cu 200.000 de tone. Canalul în sine gestionează deja 30% din mărfurile tranzitate prin Constanța, iar noul port, cu facilități de acostare moderne, va contribui semnificativ la siguranța și securitatea operațiunilor portuare.
Proiectul din Ovidiu a reabilitat infrastructura existentă și a adăugat un port nou, extinzând capacitatea de operare cu 21.000 de metri pătrați de facilități. Acestea vor fi oferite prin licitație companiilor doritoare să opereze mărfuri, asigurând transportul acestora pe barje către Portul Constanța.