Lovitura de teatru in Portul Constanta: DIICOT a destructurat o retea transfrontaliera care inunda Romania cu petrol si motorina din Rusia, sfidand embargoul international. Prejudiciul adus statului roman se ridica la milioane de euro din TVA si accize neplatite.
Ancheta DIICOT scoate la lumina o schema de contrabanda la scara larga, orchestrata de o retea transnationala cu tentacule in Malta si Geneva. Sub paravanul unor documente falsificate, produse petroliere rusesti, interzise pe piata europeana, au intrat nestingherite in Romania prin Portul Constanta. Operatiunea nu doar ca a incalcat sanctiunile impuse Moscovei, dar a si pagubit bugetul de stat cu sume colosale.
Mecanismul fraudei: O inginerie de spalare a petrolului rusesc
In centrul acestei suveici financiare se afla doua companii cu operatiuni strategice in port: Alkagesta, o firma din Malta cu legaturi directe catre gigantul azer SOCAR, si Euronova Energies, o entitate cu sediul in Geneva si conexiuni in regiunea separatista Transnistria. Acestea functionau ca pivoti intr-o schema complexa, alimentand ulterior alte 11 companii romanesti complice.
Reteaua folosea cu buna stiinta infrastructura companiei de stat Oil Terminal in regim suspensiv de taxe, un avantaj care le permitea sa manipuleze stocurile fara control fiscal imediat. Importatorii romani utilizau coduri de acciza speciale, de tipul ‘fara depozitare’, o manevra menita sa impiedice trasabilitatea motorinei si sa permita disparitia unor cantitati uriase din evidente. Profiturile obtinute de aceste firme erau, evident, mult peste cele ale operatorilor corecti de pe piata.
Complicitate la nivel inalt?
Schema nu ar fi fost posibila fara sprijin din interior. Ancheta il vizeaza direct pe un fost adjunct al Vamii Constanta Nord si pe comisionarul vamal Stefan Garolea de la Seatrans House. Procurorii au ridicat deja o serie de inscrisuri de la comisionari vamali, cautand dovezi ale complicitatii care a permis acestei caracatite sa opereze nestingherita intre anii 2022 si pana in prezent. Totul s-a desfasurat printr-o exploatare cinica a facilitatilor unui terminal petrolier controlat de statul roman.