Embargo Sfaramat: Petrol Rusesc Ilegal in Romania
DIICOT a declansat o operatiune de amploare impotriva unei retele transnationale specializate in contrabanda cu produse petroliere. Sub nasul autoritatilor, petrol si motorina de provenienta ruseasca, aflate sub embargo international, au inundat piata din Romania prin Portul Constanta. Prejudiciul adus statului roman se ridica la milioane de euro, sume provenite din TVA si accize neplatite. Este o lovitura directa data nu doar bugetului de stat, ci si eforturilor internationale de a sanctiona Rusia.
O Caracatita Internationala cu Tentacule in Romania
Anchetatorii au in vizor o structura complexa, o veritabila caracatita cu centre de comanda in Malta si Geneva. In centrul schemei se afla doua companii-cheie: Alkagesta, o firma malteza cu legaturi stranse cu gigantul azer SOCAR, si Euronova Energies, o entitate cu sediul in Geneva si conexiuni directe in regiunea separatista Transnistria. Acestea functionau ca importatori principali, alimentand ulterior o retea de 11 firme complice de pe teritoriul Romaniei, care obtineau profituri cu mult peste nivelul pietei.
Mecanismul Fraudei: Documente False si Exploatarea Infrastructurii de Stat
Metoda folosita era pe cat de simpla, pe atat de eficienta. Reteaua utiliza documente falsificate pentru a masca originea reala a marfii. Mai mult, profita de facilitatile oferite de Oil Terminal, companie cu capital majoritar de stat, folosind infrastructura portuara in regim suspensiv de taxe. Astfel, cantitati uriase de motorina intrau in tara fara a fi fiscalizate corespunzator. Pentru a sterge si mai bine urmele, importatorii romani utilizau coduri de acciza de tipul fara depozitare, o manevra menita sa impiedice trasabilitatea carburantului si sa ascunda volumele reale tranzactionate.
Ancheta DIICOT: Perchezitii si Nume Grele in Dosar
Procurorii DIICOT au descins si au ridicat inscrisuri de la mai multi comisionari vamali implicati. In dosar este vizat si un fost sef adjunct al Vamii Constanta Nord, o piesa care ar fi fost importanta in angrenajul care a permis derularea operatiunilor ilegale. Numele comisionarului Stefan Garolea de la Seatrans House este, de asemenea, pe lista procurorilor. Ancheta, care vizeaza fapte comise incepand cu 2022, zguduie din temelii o schema de contrabanda care a subminat economia nationala si a sfidat sanctiunile internationale.