Embargou sfidat, buget de stat fraudat. O rețea transnațională complexă, cu tentacule în Malta și Geneva, a pompat ilegal petrol și motorină de proveniență rusească direct în România, folosind Portul Constanța ca principală poartă de intrare. Operațiunea, demascată de procurorii DIICOT, a eludat sancțiunile internaționale și a păgubit statul român cu sume colosale din TVA și accize neplătite.
Caracatița din Portul Constanța
Mecanismul de contrabandă se baza pe documente falsificate și pe exploatarea cinică a infrastructurii de stat. Anchetatorii au scos la iveală cum rețeaua a folosit facilitățile companiei Oil Terminal, cu capital majoritar de stat, într-un regim suspensiv de taxe, pentru a masca originea și destinația reală a mărfii. În centrul acestei suveici se află două companii importatoare: Alkagesta, o firmă malteză cu legături directe către SOCAR din Azerbaidjan, și Euronova Energies, o entitate cu sediul în Geneva și conexiuni în regiunea separatistă Transnistria.
Complici și Profituri Ilegale
Ancheta DIICOT vizează nu mai puțin de 11 firme românești care ar fi beneficiat de pe urma acestei scheme, realizând profituri mult peste nivelul pieței. Printr-un sistem ingenios, importatorii foloseau coduri de acciză de tipul ‘fără depozitare’, făcând imposibilă urmărirea cantităților reale de combustibil intrate în țară. Perchezițiile au vizat comisionari vamali și chiar pe fostul adjunct al Vămii Constanța Nord, semnalând un nivel de complicitate alarmant în rândul autorităților. Dosarul penal deschis pentru contrabandă, spălare de bani și fraudă fiscală scoate la lumină o operațiune de anvergură, desfășurată între 2022 și 2024, care a permis petrolului rusesc, teoretic interzis, să alimenteze piața neagră din România.