Un val de controale vizează vizele de flotant folosite pentru înscrierea copiilor la școlile de prestigiu din Constanța. Primăria Constanța confirmă o investigație a poliției asupra acestor practici, care creează supraaglomerare în anumite unități de învățământ și dezechilibrează accesul la educație.
Problema vizelor de flotant, adică obținerea unor adrese false pentru a asigura înscrierea copiilor la școlile preferate, a devenit un fenomen amplu în Constanța. Această practică, relatată de presă de mai multe ori, duce la supraaglomerarea unor școli „vedeta”, în timp ce altele rămân sub-utilizate.
„Cateva scoli de renume au atras de la un an la altul un numar din ce in ce mai mare de elevi care nu locuiesc in cartierele arondate fiecarei unitati de invatamant,” explică Primăria Constanța. „Multi dintre acestia vin din zone indepartate ale orasului si care nu locuiesc in proximitate.” Concret, în zonele unor școli populare, traficul crește cu 30% la începutul și sfârșitul orelor de curs, din cauza numărului mare de părinți care își transportă copiii din zone îndepărtate.
Investigația poliției, efectuată din oficiu, se concentrează pe verificarea adreselor declarate pe vizele de flotant din apropierea a cinci școli (printre care, potrivit unor surse Edupedu.ro, se numără și Școala Gimnazială nr. 39 Nicolae Tonitza). Verificările vizează stabilirea dacă aceste adrese sunt reale, sau dacă este vorba doar de o modalitate de ocolire a sistemului.
Primăria subliniază importanța respectării normelor legale, conform cărora elevii trebuie să locuiască în zona perimetrală a școlii pentru a asigura parcurgerea unor distanțe minime până la unitatea de învățământ. Această măsură urmărește echitatea în accesul la educație și o mai bună gestionare a resurselor.
Situația este agravată de reabilitările și modernizările școlare. În ultimii patru ani, 16 unități de învățământ au fost renovate, iar alte 22 vor intra în reabilitare în anul școlar 2024-2025. Relocările de clase în timpul lucrărilor au generat noi probleme, cu mulți părinți sesizând situații în care elevii relocați sunt cei care locuiesc în proximitatea școlii, în timp ce copiii din cartierele îndepărtate rămân în școli supraaglomerate. Cererile pentru curse speciale de transport pentru elevii relocați depășesc capacitatea actuală a CT BUS.
Potrivit OUG nr. 97/2005, la o adresă nu pot fi înscrise mai mult de 10 persoane. Nerespectarea acestei legi atrage după sine amenzi între 75 și 150 de lei pentru cel care înregistrează persoanele la adresa respectivă.
Proiectul prezidențial „România Educată” a propus soluții pentru această problemă, precum construirea de noi școli în zonele suburbane, extinderea flotei de autobuze școlare și cartografierea sistemului de învățământ. Însă, aceste propuneri nu au fost incluse în legea Educației din 2023.
Problema vizelor de flotant este strâns legată de finanțarea școlilor și de modul în care se stabilesc circumscripțiile acestora. Analiza acestei probleme necesită o investigație complexă, care să includă și modul de colectare a datelor despre circumscripțiile scolare.
Concluzia este că intervenția poliției reprezintă un pas important în corectarea unui sistem care, deși are la bază o intenție bună de a asigura accesul echitabil la educație, este vulnerabil la abuzuri. Este esențială o soluție pe termen lung, care să rezolve inechitățile din sistem și să ofere o șansă egală tuturor copiilor.
Edupedu.ro subliniază importanța citării sursei atunci când preluați informații din articolele noastre, ca o dovadă de respect și profesionalism.