Constanța South Container Terminal (CSCT) își amplifică capacitatea operațională în Portul Constanța, într-un context internațional delicat, sprijinită de Programul Transport 2021–2027. Evenimentul de lansare a avut loc la sediul companiei, marcând recepția și punerea în funcțiune a două macarale portuare moderne. Proiectul vizează reducerea congestionării în porturile românești, provocată de blocarea căilor navigabile ucrainene.
Achiziția celor două macarale, parte a unui contract finanțat prin programul menționat anterior, a fost finalizată cu succes la finalul lunii noiembrie 2025, în terminalul MOL II S din Portul Constanța Sud. Aceste echipamente sunt un răspuns rapid la rerutarea transporturilor ucrainene spre România, în urma conflictului din regiune.
Echipamente avansate
Macaralele sunt pregătite să preia și să manipuleze anual până la 810.000 TEU, oferind un sprijin semnificativ pentru manipularea mărfurilor agabaritice și a cerealelor. Se așteaptă o reducere impresionantă a timpilor de manipulare cu peste 66% pentru cereale și cu aproximativ 20% pentru containere.
Configurația hibridă a macaralelor, ce combină operarea electrică cu cea pe bază de combustibil diesel, va avea un efect benefic asupra mediului și asupra eficienței energetice a terminalului. Astfel, se optimizează consumul de combustibil și se reduce impactul asupra mediului.
Investiția: un sprijin pentru viitor
Proiectul, cu o valoare totală de peste 93 de milioane de lei, a beneficiat de finanțare nerambursabilă din Fondul de Coeziune și din bugetul național, contribuind astfel la modernizarea infrastructurii portuare. Beneficiarul direct este CSCT, însă efectele vor fi resimțite la nivelul întregului port, sprijinind activitatea Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța.
Aceste dezvoltări tehnologice reflectă angajamentul României de a-și adapta infrastructura la cerințele economiei globale și de a răspunde prompt provocărilor logistice actuale.